February 09, 2010

Menitisnya air mata seorang ibu….

Alkisahnya..menjadi seorang Guru Tingkatan bukanlah tugas yang mudah..selain mempunyai jawatan lain yang tidak kurang pentingnya di sekolah, saya tak pernah memandang ringan amanah yg diberikan ini..
Saya akui sangat sibuk kebelakangan ini dengan situasi belajar sambil bekerja. (begitu juga untuk seramai 209 lagi kengkawan Cohort 2) Namun walaupun kelas cuma 2x seminggu, itu bukanlah alasan untuk mengabaikan tanggungjawab saya selaku guru kelas.
Nakk dijadikan cerita..Pada suatu pagi yang sangat sibuk dan tengah buat2 sibuk tue saya diberitahu oleh beberapa Guru Tingkatan lain tentang seorang anak murid kelas saya yang eksiden, patah bahu katanya..aduh..dahla last 2 weeks dah ada sorang budak kelas aku dah patah kaki coz main bola. Yang ni plak patah bahu..asyik patah aje korang ni yea..takpela..saya pujuk dalam hati mungkin tak serius..dalam hati dah ada niat nak ziarah dia habis sekolah coz umahnya xdela jauh sgt drpd sekolah..
Nak membuatkan cerita jd lg best..tiba2 handphone ku bernyanyi lagu Bukan Superman..tgk2 Ustaz Mie (PK 1) call..alamak..pehal plak ni. Ni sah nak suh aku wat keje yg xberes nih! Then dia ckp, “cikgu, ni ada mok budok nak jupo” alamak! Mcm2 dah dlm otakku..ada ker aku sakitkan budak baru2 ni? Pikir punya pikir, rase cam xde..so dgn selamba kucingnya aku terus ckp “ok ustaz, saya dtg skang” Tp ustaz Mie ckp dia nak ke bilik..aduss…lagi aku seriauu…
Dipendekkan cerita dtgla seorang ibu sambil menggendong anaknya yang berusia setahun..(budak tue tido dlm pelukan ibunya)..rupanya ibu kpd pelajar yg eksiden motor (patah bahu td)…dan rupa2nya jugak ada sorang lagi cousin dier yg eksiden bersama jatuh motor on the way ke pasar malam yg juga dari kelas yg sama…pun patah tangan jugak..(mksdnya dah 3 org anak murid kelasku yg patah pelbagai anggota badan)…sabar jer…
Si ibu bercerita si anak nya yg aku namakan Lucky ni anak yg sulung. Skang F3. Sejak dari sekolah rendah budknye pandai..asyik dpt no 1 atau 2 lam kelas..mula tunjukkan belang sejak last year (F2)..mula smoking & susut (sembunyikan) buku rekod coz byk dpt merah..at last dr kelas tercerdik jatuh ke kelas bawah skang ni..
Bapa Lucky seorang askar yg tegas, garang, bekeng & sewaktu dgnnya & asyik outstation…hampir semua tugas jaga anak diuruskan si ibu tadi..si Lucky ada 4 orang lagi adik..dulu si ibu pukul kalo degil..tp dah xmahu lagi gunakan kekerasan kerana si Lucky anak sulung..kalo pukul jgk nnt dier mesti malu dgn adik2..
Si ibu akhirnya berjumpa dengan seorang ustaz alim minta nasihat & pandangan..Si ibu mula menggunakan senjata doa setiap hari..solat hajat..baca ayat2 dari Surah Toha..ditiupkan pada ubun2 si Lucky…nasihat Lucky.. jaga mkn minum, beli buku, dan segalanya utk Lucky..Lucky yang degil sedikit demi sedikit mula tunjukkan perubahan…mula rajin mengaji Qur’an dan mempunyai beberapa mata pelajaran kegemarannya..
Namun si ibu masih rasa ada yang kurang…rupanya si Lucky punyai cousin yg berlawan arus dgnnnya..eksiden motor setelah diajak cousinnya ke psr mlm setelah menipu kedua ibu-bapa..menangis lah si ibu semahunya ..walaupun berkecil hati tetapi si ibu tetap sayangkan anaknya Lucky..sanggup lagi bersusah pyh dgn keadaan suami di luar daerah & anak yg masih kecil ke hospital & uruskan semuanya..layanan hospital memeritkan coz phm2lah ..dah resam masyrkt M’sia skang ni asal eksiden motor mesti dikaitkan dgn merempit…si ibu ttp bersabar walaupun layanannya menyakitkan hati..
Sehinggalah si ayah dtg dr outstation dgn pakaian seragam-dah cukup menyeramkan misi2 kat sepital tue..Cuma sehari di hospital dan diberi hampir 3 minggu cuti rehat..
Si ibu masih bersedih nasib yg menimpa si Lucky…apabila si anak seolah mula tunjukkan perubahan mahu belajar..tiba2 dugaan sakit xdpt ke sekolah pula menimpa..anaknya pasti byk ketinggalan bab & pengetahuan namun si ibu masih lagi terus berdoa.
Matanya makin berair dan merah lalu dikesat di lengan bajunya menyedarkan si bungsu yang sedang tidur…tambah si ibu lagi..
“cikgu…walau susah mcm mana pun saya lalui hidup ini, selagi anak mahukan ilmu saya akan usahakan walau dengan apa cara sekalipun..”Tangisan si ibu turut membuat mataku berair dan mula membayangkan kesusahan mak ayah membesarkan kami adik beradik hingga berjaya.
setelah bersalaman dan si ibu berlalu, air mataku mula mengalir deras..Ya Allah…ampunkanlah segala dosa2 ibu bapaku…amiin…

4 comments:

  1. “cikgu…walau susah mcm mana pun saya lalui hidup ini, selagi anak mahukan ilmu saya akan usahakan walau dengan apa cara sekalipun..”

    isk...iskkkk..cedih la plak ayat power nie...

    ReplyDelete
  2. cantiknyee blog yo...kaloh kito doh eh..
    Syabas!!
    Selamat berblog!!

    ReplyDelete
  3. aisyah..

    hmm...terbayang2 lagi wajah mak dier....InsyaAllah anaknya pasti berubah

    kak za..blog kak za hebat lagi...byk tmphn pahni tart nenas!

    ReplyDelete
  4. bru smpat bca citer k.ikah nie...
    tula pngorbanan seorang ibu.'Ibu mmpu mnjga 10 org anak,tpi...10 org ank blum tntu mmpu mnjga seorang ibu'

    ReplyDelete

Thank You Friends!