April 12, 2010

Anak-anak untuk disayangi...






Salam semua…lihatlah wajah-wajah comel anak-anak kecil ini yang mungkin antaranya bakal manyandang jawatan jawatan tinggi dalam Negara kita kelak.mereka dibesarkan dengan penuh kasih saying..mendapat perhatian sewajarnya daripada ibu bapa..dipeluk..dibelai dan dicium selalu oleh ibu bapa mereka. Malah mereka juga dibenarkan bergaul mesra dengan rakan2 sebaya mereka, dengan sepupu..saudara mara dan sebagainya. Mereka semestinya sangat bahagia dalam dunia kecil mereka.Syukurla mereka mempunyai ibu bapa yang cukup prihatin dan sangat menyayangi mereka.

..namun,sejak akhir-akhir nie hampir setiap hari kita dengar-baca-lihat tentang pembuangan bayi di merata tempat. Ada dlm tandas, tong sampah, dalam sungai, dalam semak, hutan, paya,masjid, surau, tepi rumah orang, tepi longkang pun ada. Astaghfirullahalaziim…saya secara peribadinya sangat kecewa, sedih dan kadangkala menangis sendirian mengenangkan si bayi yg sangat kecil & tak tahu apa2..di saat baru dilahirkan kemudian terus dicampak buang. Alangkah dangkalnya pemikiran si ibu yang melahirkan. Biarpun kandungannya itu haram,(luar nikah) namun dia tiada hak membunuh satu lagi nyawa yang selama ini 9 bulan diusungnya ke hulu ke hilir.

Saya sering juga cuba letakkan diri saya dalam jiwa si ibu berhati binatang ini, namun tak berdaya. Alangkah baiknya jika bayi2 ini diletakkan di tempat sebaikya dan sepatutnya. Dia ada hak untuk hidup…dia telah ditetapkan rezeki Allah SWT, jodohnya, malah ajal dan mautnya pun telah Allah tetapkan, kenapa pula dengan selambanya si ibu ni merancang kematiannya pula???!!!

Lahirnya anak adalah untuk disayangi dan inilah amanah Allah yang paling besar. Dengan amanah inilah ganjaran akan disalurkan untuk pelaburan di akhirat kelak…


Walau seluas lautan dosa pun yang umat manusia, selagi dia bertaubat, selagi itu akan diampunkan.Allah yang Esa.insaflah wahai semua..(termasuk diriku yang kerdil ini..) wassalam








































wajah-wajah suci insan tidak bermaya..lahirnya bukan untuk dianiaya, lahirnya untuk setitis kasih sayang ibu bapa...

2 comments:

Thank You Friends!