January 27, 2013

Semasa saya kecil...



Semasa saya kecil..
Selalu saja pakai baju terbalik
Tapi..mak senyum saja 
Mak betulkan semula

Semasa saya kecil..
Sikit-sikit rasa nak makan itu ini
Lalu..mak ikutkan saja

Semasa saya kecil..
Mak  selalu  ingatkan dah solat ke belum..
Jadi saya lakukan

Semasa saya kecil..
Makan nasi mesti tumpah..
Mak tolong kutipkan


Semasa saya kecil..
Merengek nak mak suapkan nasi
Mak ikutkan saja

Semasa saya kecil..
Asyik bermain sampai terkencing sendiri
Mak uruskan semua

Semasa saya kecil
Tanya soalan sama berpuluh kali sehari
Mak layankan saja

Semasa saya kecil
Minta mak basuh baju itu baju ini
Mak ikutkan saja

Semasa saya kecil
Banyak menangis mengigau di malam hari 
Mak bingkas bangun tidurkan semula

Semasa saya kecil
Suka mereka cerita menarik nak mak dengar
Mak senyum saja


Kini....
Mak selalu saja pakai baju terbalik
Jangan pula kita  marah 


Kini..
Mak sikit-sikit rasa nak makan itu ini
Baiklah kita ikutkan saja

Kini..
Mak  perlu diingatkan dah solat ke belum..
Namun mak dulu lebih awal bertanya

Kini..
Mak makan nasi mesti tumpah..
Marilah kita bersihkan

Kini....
Selagi boleh makan sendiri
Tidak pula kita nak tolong suapkan

Kini
Mak mula  terkencing sendiri
Marilah kita pakat bantu

Kini
Mak mula bertanya soalan sama berpuluh kali sehari
Apa kata kita layan dengan baik

Kini
Minta mak basuh baju itu baju ini
Apa kata kita turutkan saja

Kini
Adakalanya mata mak berair tanpa sebab
Apa kata kita luangkan saat itu bersama

Kini
Mak mula  mereka cerita menarik
Eloklah kita tadah telinga mendengar


Betapa sukarnya ibu membesarkan kita
Tapi senang pula kita tidak mengendahkan segalanya
Marilah kita jaga mereka pula
Sudah pasti redha Allah mengiringi

No comments:

Post a Comment

Thank You Friends!